Tuesday 1 December 2015

MyNy Cafe - Menu New York di Kuantan

Alhamdulillah sempena hari ulang tahun kelahiranku, isteri terchenta telah belanja saya dan anak-anak makan tengah hari di salah sebuah restoran yang sedang mencanang naik di Kuantan, iaitu Kafe MYNY.

MY for Malaysia, NY for New York 
Terletak berhampiran dengan UIA Kuantan
Restoran ini berkonsepkan hybrid antara menu New York dan menu Malaysia. Owner ialah warga NY sendiri yang telah berkahwin dengan warga Malaysia (please, do not play with racist card). Mendapat Sijil Halal JAKIM. Ketua chef dan pekerjanya juga adalah Muslim.

FB: klik
Lokasi: 3.834766, 103.301132

Kafe ini terletak di Indera Mahkota, betul-betul berhadapan dengan Manja Boutique Hotel. Antara tarikan lain di sekitarnya ialah Adham Bike Centre, TMG Express, Eastern Shadow (kedai memanah pertama di Kuantan) dan lain-lain lagi. Selain di IM, terdapat cawangan lain di Air Putih dan Taman Tas.

Reception counter is very well designed and welcoming. Nampak tak gambar owner, chef botak di belah kanan gambar? 

Inilah buku menunya....
Tu gambar Chef Botak NY. Setuju sahajalah bahawa orang botak memang mampu membuat anda tersenyum.. hehe

Finger foods, favorite orang NY kerana cara hidup yang serba serbi ekspres. 

Menu yang mudah faham dan ringkas

Pilihan spaghetti..

Pizza New York

Menu Malaysia. Saya tidak cuba, kerana berpendapat lebih baik makan menu NYsahaja di kafe ini. 

Pilihan desserts, betul-betul mengghiyurrrrkan. 

Family and friends set. 

Fakta menarik mengenai NY

Fridge kek. Bagi saya, mengalahkan satu lagi brand yang ternama di Malaysia. Harga kek amat murah berbanding kesedapan dan juga kualiti yang ditawarkan. Cheese cake kafe ini, memang full mark. Tiada tandingan. 

Selain kek dan menu berat, ada juga dijual snek, roti dan sandwic. 

Biskut signature mereka memang sedap. Harga mini bun/pizza/roti pula adalah murah, berbanding dengan persekitaran kafe yang agak selesa dan kelihatan mewah. Sesuai sangat untuk minum ringan / petang. 

Kafe ini menyewa 2 lot kedai. Selesa dan luas. Aircond.

Hiasan dinding dipenuhi dengan gambar malam di NY dan juga MY.  
Persekitaran yang menyenangkan mata... 


Signature drink. Choc milk shake. Ditabur dengan biscuit crumbs dan choc chips. Very generous. Amatlah sedap, terbawa-bawa sampai ke rumah. 5 bintang. 

Cappucino. Airnya separuh cawan sahaja, dijamu dengan air gula (sejuk) dalam cawan kecil jernih dan butter biscuit. Saya kurang pasti sama ada ianya standard atau tidak, tetapi yang dijamu untuk saya ini, apabila saya menuang air gula ke cappucino ini, airnya menjadi suam-suam menghampiri sejuk. Rasa kopinya juga kurang umphh, tidak menepati selera saya. 3 bintang sahaja untuk cappucino ini. 

Grilled chicken chop. 4.5 bintang. 

Grilled chicken cheese burger. Saya bagi 5 bintang penuh gemilang terbilang untuk burger ini. Sedap sangat.  
Fish n chips. Saya tak makan, tapi kelihatan enak sekali. 
Spaghetti ni memang sedap, tapi... er.... di atas melamine plate? Kenapa hidangan lain di atas pinggan kaca?

Secara keseluruhan, kedai ini menawarkan pilihan makanan barat dan timur yang amat sedap, dan yang paling penting, dengan harga yang murah berbanding kualiti dan kemasan dalaman kafe. Kalau diizinkan Allah untuk makan di sini sekali lagi, menu yang saya akan beli ialah Cheese Chicken Grilled Burger, Milk Shake dan juga cheese cake. Amat sedap sekali.

4.5 bintang untuk MYNY cafe. Tak cukup separuh bintang, pasal saya dapat cappucino yang sudah agak sejuk.

No comments:

Post a Comment