Saturday 19 March 2016

Menjejak Gerhana di Palembang :: Gerhana Matahari Penuh Sebagai Ayatullah al-Manzurah (Bahagian 7)

Hari Ketiga
9 Mac 2016

Sambungan Bahagian 6

Saya telah bersiap untuk bergerak ke lokasi cerapan sekitar jam 4 pagi. Alhamdulillah bersama-sama dengan saya, Ustaz Rosli, Ustaz Sheikh dan Ustaz Zali. Bila keluar bilik, saya dapati suasana sunyi, kerana kumpulan pencerap lain sudah bertolak sejak jam 3 lebih lagi. 

Di Palembang, waktu yang perlu diberikan perhatian ialah:

Subuh: 4:57 pagi
Matahari terbit: 6:09 pagi
Sentuhan pertama gerhana: 6:20 pagi
Waktu maksimum gerhana: 7:21 pagi (bergelap)
Tamat gerhana: 8:21 pagi.

Sejurus selepas kami bertiga sampai di lokasi cerapan, saya melihat semua kawasan mencerap telah penuh. Apabila pegawai wisma atlet melihat saya baru sampai, alhamdulillah mereka meminta adik-adik USIM yang mendapat tapak yang agak banyak, supaya memberikan sedikit kawasan kepada kami. Terima kasih team USIM. Cuma sedikit terkilan, kerana hasrat kami untuk duduk berhampiran dengan team Falak Online dan UNISZA tidak kesampaian. 

Saya memasang tiga tripod peribadi saya. Satu untuk Nikon D7000 70-300 mm, Olympus EM5 12-35mm, dan iSaw Extreme untuk timelapse. Selepas solat, melihat keadaan langit, kami pasrah dan redha, bahawa inilah yang terbaik Allah berikan untuk kami. Keadaan langit memang berawan, tebal.


Keadaan langit selepas waktu subuh. Allah mengajar kami erti redha dan qana'ah.

Kami dididik supaya mengerti, bahawa awan juga satu keindahan ciptaan Allah. Ini merupakan gambar-gambar awal, tanpa solar filter, penampakan matahari di celah-celah awan tebal. 

Ini pula merupakan gambar awal yang dapat dirakam menggunakan solar filter, beberapa minit selepas sentuhan pertama / bermulanya gerhana matahari. 

Matahari semakin ditutup oleh bulan...

Semakin ditutup.... 

Semakin mengecil....

.... dan bertambah mengecil. Yang terang tu bukan bulan ye, tetapi sebaliknya matahari. 

Macam anak bulan je

Ini merupakan Baily's Bead. Membuktikan bahawa permukaan bulan itu berkawah dan berbukit. Beberapa detik selepas ini, bumi bergelap, seperti selepas Maghrib, selamat 1 minit 47 saat. 


Lihatlah dalam timelapse di atas, pergerakan bayang-bayang bulan yang merupakan sebab mengapa kawasan bumi tertentu menjadi gelap semasa fenomena gerhana bulan.

Pada waktu inilah, bagi mereka yang punya rohani yang jernih, akan terasa kebesaran Allah. Kedengaran tangisan hiba pencerap-pencerap Muslim, mudah-mudahan meningkatkan taqwa mereka di sisi Allah sebagai bekalan terbaik dibawa apabila pulang ke tanahair, lebih-lebih lagi bekalan terbaik di akhirat nanti.

Beberapa ketika sebelum totaliti. Lihat kecerahan sekitar. 

Di saat totaliti. Bergelap. Burung-burung kelihatan terbang kekeliruan. Daun semalu di danau pula tertutup. 


Detik-detik awal selepas bulan mula keluar... 
Dan semakin keluar...

Dan semakin keluar....
Selepas gerhana matahari maksimum tamat, kami bersedia untuk melaksanakan sunnah nabi semasa berlakunya gerhana, iaitu solat kusuf dan khutbah.

PM Dr Hassan melaungkan al-Solat al-Jami'ah sebagai tanda pematuhan kami kepada sunnah.

Sahibul Samahah Dato' Mufti Kerajaan Negeri Pahang mengimami solat.

Dan seterusnya beliau meminta saya untuk berkhutbah. Kebetulan teks khutbah rasmi negeri Pahang dilakar oleh saya.

Team MUIP dan Jabatan Mufti Pahang

Team Alumni KISAS. Sahabat saya Sunardi. Memang sengaja wefie dengan latar belakang dua orang otai astronomi yang sempoi dan pemurah ilmu, Dr Mahamarowi dan Shahrin Falak Online. 

Team Gang Falak Online

Team Malaysia. Ada juga yang tidak sempat bergambar. 
Sedih pula menyiapkan entri ini. Inshaallah akan disambung lagi dalam Bahagian 8.

No comments:

Post a Comment