Wednesday 11 November 2015

Deerland Park: Taman Rusa Yang Menarik di Lanchang, Pahang

Antara tarikan pelancongan di Tenggara Pahang ialah Pusat Konservasi Gajah di Kuala Gandah, Lanchang. Dengan hanya memandu satu jam setengah daripada Kuala Lumpur, pusat tersebut adalah zoo terbuka bagi pengunjung yang benar-benar ingin mengenal rapat dengan mamalia darat yang besar itu.

Pun demikian, 3 km sebelum sampai ke Pusat Konservasi Gajah Kuala Gandah, pelancong mempunyai pilihan untuk melawat Deearland Park. Taman ini merupakan milik persendirian bumiputera. Daripada namanya, kita mungkin menjangkakan yang hanya rusa sahaja yang terdapat di sini. Tetapi hakikatnya, banyak lagi haiwan-haiwan menarik yang dijaga dengan baik untuk tatapan pengunjung.

Koordinat: 3.537640, 102.156831

Saya mencadangkan untuk sampai ke sini pada jam 11:00 pagi. Ini bagi membolehkan kita mempunyai masa yang mencukupi untuk melawat taman tersebut, dan seterusnya boleh melibatkan diri dalam aktiviti di Pusat Gajah Kuala Gandah yang hanya akan bermula pada jam 1:00 tengahari (video) dan 2:00 petang - memandikan gajah dan persembahan pendidikan konservasi gajah.

Terdapat bayaran yang berpatutan dikenakan untuk masuk ke dalam taman ini. Dengan bayaran tersebut, kita akan diberikan sebekas makanan untuk menjamu rusa-rusa jinak di taman ini.

Taman ini tidaklah terlalu luas. Sekitar satu jam, mungkin sudah selesai melawat keseluruhan kawasan taman. Dengan aturan taman yang tersusun, serta jalan yang agak rata dan tidak terlalu berbukit, pengunjung yang membawa stroller baby pun tidak akan menghadapi masalah.

Rusa-rusa jinak menanti untuk dijamu oleh anda...
Mula-mula takut, lepas tu berani la nanti anak-anak kita..
Si meow pun ada, dalam kurungan. Nampak macam happy je duduk dalam tu, berdua. 
Raccoon pun ada. 

Mencari rezeki..
Merak putih... albino ke?
Megah merak...
Bila nampak ayam putih jantan sado ni, tertanya-tanya la pulak ayam putih yang disembelih secara komersial tu, betina ke jantan?
Petting animal - landak mini
Ular sawa batik yang jinak, bersama penjaganya yang setia. Sekiranya adik ni ada bekerja, inshaAllah kita boleh request untuk bawa ular sawa batik ini keluar daripada kurungannya untuk didukung, dibelai dan dimanjai... hehe. Ada berani? 
Albinokah ular ini? Oleh kerana sejak kecil telah biasa hidup dengan manusia, maka rasa takut dengan manusia pun tiada. Buat selamba aje apabila dipegang dan didokong. Mungkin ada masa, ular ni emo jugak kot, maybe masa salin kulit, atau bertelur. 
Itik pun ada.. begitu juga dengan beberapa spesis unggas yang lain
Unggas cantik...
Pelancong dari China, request untuk ambil gambar family kami...

Secara umum, saya dan keluarga amat berpuas hati dengan zoo mini ini. Bersih, redup dan sejuk. Kita juga dididik untuk mengenali haiwan dengan lebih dekat. Jauh berbeza dengan semata-mata melawat ke zoo yang mengurung haiwan sahaja. Dengan saiz taman yang sederhana sahaja, Deerland Park wajib dikunjungi sebagai tempat transit sebelum ke Pusat Konservasi Gajah.

Di sini, turut disediakan fasiliti asas untuk pengunjung, seperti tandas, tempat mencuci tangan, kedai cenderahati, jualan makanan ringan dan sebagainya.

Tips:

1. Lawatlah Deearland Park dahulu sebelum ke Pusat Koservasi Gajah Kuala Gandah.

2. Waktu terbaik untuk sampai ke sini ialah sekitar jam 11:00 pagi.

3. Walaupun Pusat Konservasi Gajah dibuka pagi, tetapi persembahan dan aktiviti hanya bermula jam 1:00 tengahari.

4. Ada warung makanan untuk mengalas perut, sama ada dalam perjalanan di kawasan kampung atau pun berhampiran dengan simpang untuk masuk ke taman ini.

5. Waktu lawatan: sekitar sejam setengah, atau lebih sekiranya anda ingin menghabiskan masa petting haiwan dan ular sawa jinak.

Jom, layan video:


2 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Berapa byrn yg dikenakan utk ke deerland??

    ReplyDelete